sobota 14. prosince 2013

Recenze - Samotáři (Karanténa #1)

Název originálu: The Loners
Série: Karanténa (1. díl)

Autor: LEX THOMAS

Počet stran: 384
Nakladatelství: Frotuna Libri
Vydáno: 2013

GoodReads: 3.81 / 1,894 ratings


Každý se už od první třídy základní školy setkává s vtipy, které končí výbuchem školy. Všem nám to připadalo strašně směšné a určitě byste lhali sami sobě, kdybyste řekli, že jste si ani jednou jedinkrát nepřáli, aby se při nějakém nezvedeném chemickém pokusu část toho ústavu proměnila v prach a žáci by měli prázdniny, vyhnuli by se tak tuctu písemek, atd.. Tohle je ovšem lepší varianta. Horší je, když vám škola "bouchne", ale vy jste v ní. Vy a dalších XX studentů, kteří čekají na záchranu. Uvězněni ve škole několik měsíců (to musí chtít přece každý), bez jediné zprávy, proč nemohou odejít. A pak se jednou dozví, že jsou infikováni smrtícím virem, který zabíjí jen dospělé. Že dokud nedospějí, neopustí tu budovu. Kolik lidí by si radši napsalo tu písemku z matiky? Vsadím se, že všichni.. Jenže se stalo a celá škola je v karanténě.


"Někdo jí asi ukousl nos." Touto větou začíná Karanténa od autorského dua, které vystupuje pod pseudonymem Lex Thomas. Právě ta první věta mi řekla, že ta knížka bude mít potenciál. (A potenciálem to možná skončilo).

David je ukázkový společenský ztroskotanec. Člověk, co dřív velil fotbalovému družstvu, vymetal jeden večírek za druhým, holky si mohl vybírat. Ale po smrti své matky se uzavřel do malé skořápky, ve které přežíval. Začal se stranit kolektivu a jediné světlo na konci tunelu pro něj zůstal mladší brácha Will, který není natolik malý, aby potřeboval natolik přemrštěnou ochranu, kterou mu David poskytoval.

Willa čeká první den na střední, úvod do nové kapitoly životy. Spoustu straších děcek, krásných holek, blbých profesorů a tak. Někdo se prvního dne na střední bojí, někdo se těší, ale nikdo by nečekal, že kdyby se rozhodl ten nudný první den, kdy se vlastně neděje nic kromě toho, že holky koukají jedna na druhou, která má nové vlasy, jaké opálení, kdo o kolik vyrostl, kdo z kluků má větší svaly, že by ho jednoduše vybulal. Možná právě tento "trestaný" čin by jim zachránil krk na dlouhé měsíce dopředu.

Jenže hlavní hrdinové nejsou vševědoucí jako má maličkost, a proto tam oba šli. 

Po tom, co se škola nakazila virem se stalo něco předpokládaně neočekávaného. Začalo docházet jídlo, z normálních studentů se stala "zvěř" schopná udělat cokoliv i pro blbý rohlík. Ale lidé z vnějšku na ně nezapomněli, občas jim shazují z oblohy jídlo a další potřeby nutné k přežití. Teprve pak to tam vypadá, jako když se důchodci dostanou do Kauflandu na slevové akce. Potřebovali rafinovaný způsob, jak ukořistit co nejvíce věcí. A začaly se vytvářet různé gangy! Zní to skvěle, ale postupem času se i osobnosti jednotlivých lidí začínají měnit.  Věc, která proniká do mozků mnoha z nich, studenti lační po násilí a .. sexu. Když jednou David zachrání Lucy před zneužitím, obrátí se proti němu téměř všichni. On se totiž pokusil vzdorovat diktatuře. On, Will a Lucy téměř proti celé škole. To chce, aby si taky založili gang a udělali převrat.

Kvanta hnijícího masa.

Zní to akčně, co? A ono to i akční je, v mnoha ohledech. Vlastně pořád se tam něco děje, bohužel můj názor je, že to nemá šťávu. Autoři nevytvořili prostředí takové, aby mi kohokoliv bylo líto. Svou myšlenku v jednotlivých bodech nedokázali dotáhnout do konce. Spíš bych řekla, že se zamotávali a točili se v kruzích, které vytvářeli tzv. "Nudavlny". Nebyly tam pořád, ale objevovaly se. Celkově si myslím, že se z toho dalo vyždímat daleko víc! Přece jen .. bitka gangů ve škole napadená virem. Chtělo to víc špiónů, tajných misí, kradení zásob, intrik, stresu, bolesti. Prostě všeho víc. Někde ubrat a jinde přidat.

Nedávno jsem přečetla dvě podobné knížky: V Pasti a Monument 14. Ani jedna mě moc neuchvátila, všemu bych dokázala něco vyčíst, ale kdybych měla říct pravdu, Karanténa je lepší než obě dvě. Už jen proto, že se tam mordují navzájem! :3 A rozhodně není o tom, aby přežili bez zbytečných ztrát. 

Je škoda, že nevyužili všechno, co měli k dispozici.. Čekala jsem víc! Nicméně příznivci "láskafaktoru" taky zklamáni nebudou. Lucy, David a Will tvoří jeden z těch oblíbených trojúhelníků. Oproti podobným geometrickým útvarům se tento liší tím, že Will s Davem jsou bráchové .. juhu, rodinná válka!

Další díl .. možná někdy přelouskám, ale že by mě nějak zvlášť zajímalo, co se s těmi tupci stane, to nehrozí.

3 hvězdičky!!!







11 komentářů:

  1. A já si myslela, že to bude o malinko lepší- i když tak úplně nechápu ten začátek. ^^ Nejspíše by se mi knížka líbila,(mordování) ale moc mě nezaujala. Teda, krom té první věty- ta má fakt říz! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si taky myslela, že to bude lepší .. Tak čtenáře nabudit první větou, kterou už asi nic nepředčilo. :oD

      Vymazat
  2. Ta poslední věta to zabila :D

    Jinak knížka mě zaujala když jsi ji začala číst na goodreads, protože něco takového...o lidech bojujících o přežití už jsem dloooouho nečetla a celkem mi to chybí :) A i když to asi 100% nenaplní má očekávání, stejně se po ní mrknu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, jdi do toho, zajímá mě tvůj názor:3 Třeba budeš nadšená jako tučňák v poušti:DD

      Vymazat
  3. No, knihu mám z knižnice, takže sa k nej určite dostanem, ale znižujem očakávania teda.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sniž o hodně .. a třeba budeš překvapená! :oD

      Vymazat
  4. Karanténu jsem se nejdřív nechtěla přečíst, ale po tvé recenzi jsem změnila názor :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co já to zase provedla? :oD Odrazuju čtenáře.. .oD (Ale stojím si za tím, co jsem v recenzi napsala)

      Vymazat
    2. Tys mě, ale neodradila :D Spíš si mě nalákala :D

      Vymazat
    3. Takže jsem fakt strašná, ani pořádně nečtu to, co mi kdo napíše pod článek. Zlepším se! I promise! :oDDD (Promiň)

      Vymazat
  5. Zajímavé, já zase netuším, co vás všechny k němu táhne.. Zjišťovat to ale nehodlám :o)

    OdpovědětVymazat