čtvrtek 28. listopadu 2013

Recenze - Monument 14 (Monument 14 #1)

Název originálu: Monument 14
Série: Monument 14 (1. díl)

Autor: EMMY LAYBOURNE

Počet stran: 296
Nakladatelství: Baronet
Vydáno: 2013
GoodReads: 3.84 / 5,437 ratings

Anotace:
Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr. V akcí nabitém debutovém románu Emmy Laybourneové se stal supermarket útočištěm pro čtrnáct dětí - šest středoškoláků (oblíbených i neoblíbených), dva osmáky (z nichž jeden je technický génius) a šest malých dětí. Venku zuří jedna katastrofa za druhou, počínaje monstrózním krupobitím a konče použitím chemických zbraní, které svět – jak ho znají – vedou do záhuby.

Ledové kroupy byly snad všech velikostí. Některé připomínaly kuličky, jiné obrovské šutry se štěrkem uvězněným uvnitř ledu.
Všichni kolem křičeli a řvali, jak se snažili dostat se pod sedadla, nebo se tiskli ke střeše autobusu, která nyní byla stěnou.

Katastrofa. Hodně lidí si pod tímto slovem představí právě své rodiče. Je to mamka, která křičí, abyste si uklidili pokoj, dojedli to jídlo, naučili se, vypli ten počítač, stihli autobus. Někdy z řečí každé matky může jít hlava kolem. Asi to zná každý, včetně mě. Pořádně neposloucháte, co říká, jen abyste už byli z jejího dosahu, někdo se ani nerozloučí. Neuvědomuje si, co má dokud o to nemůže přijít. Pak by dal cokoliv za to, aby jí to blbé "ahoj" říct mohl, když už má nastat ten konec světa.

Jak má vypadat Apokalypsa? Nebudu lhát, když řeknu, že zrovna tahle otázka mě trápí odmalička. Ale asi jsem tak nějak vnitřně dospěla k tomu, že se na zemi objeví obrovská prasklina, která se bude zvětšovat a zvětšovat až nás nějak všechny spolkne. A nebo .. že vybuchne Slunce a všechno najednou bude ve tmě a my umřeme zmrzlí na kost. Teorií v rukávu mám ještě hodně, ale když na to mrkneme z vědeckého hlediska (to zní, jako kdybych byla vědátor - smích) asi nás spolkne černá díra. Ale rozhodně bych u toho být nechtěla.

Těch 14 dětí takové štěstí nemělo, jejich apokalypsa právě probíhá. Katastrofa. Opět to slovo. Ať už se to zdá reálné nebo ne, všechno to začalo pouhým bouchnutím sopky. Pravda, takovou "explode" ještě nikdy nenaměřili. Všechno souvisí se vším, jak říkají ve škole. Výbuch odstartoval řadu dalších pohrom - tsunami, zemětřesení, únik chemikálií. A jediným úkrytem pro děti, které ten den nedojely do školy je .. supermarket.

Za jiné situace by to asi bylo super - být uvězněn v supermarketu, prostě wow - můžete si dělat, co chcete, jíst cokoliv se vám zlíbí. Je tam všechno. Když se ale bojíte o vlastní rodiče, u kterých je pravděpodobné, že nepřežili sérii přírodních katastrof, je to na pytel. Navíc přežívat stresové situace s bandou malých děcek, které brečí a brečí, to vám taky moc nepřidá. Všichni se musí chovat dospěleji, než skutečně jsou. Musí vymyslet, jak se z toho supermarketu dostat do bezpečí. Jak to ale vypadá, právě ona budova je nejbezpečnějším místem v okolí.

Nesli jsme ji přes parkoviště, když se vzduch změnil. Všechno zezelenalo. Té ženě na kůži naskákaly puchýře. Nejdřív malé, ale jak jsme ji nesli dál, rozrůstaly se a praskaly. Ta žena začala křičet a zmítat se. 

Příběh, je psán z pohledu jednoho z těch dětí (je starší než já - takže - dětí) a tím se automaticky dostává na post hlavního hrdiny. Přesto si myslím, že jsou tam mnohem zajímavější postavy než nudný, tintítkový Dean, i když to má v hlavě asi relativně dobré. Je takový .. nevivinutý.

Byť se to může zdát z anotace, obálky i první kapitoly jako opravdu velmi akční kniha, tak to vážně není pravda. Po celou dobu to jede tak nějak na stejné dějové linii - přežít další den. Za mě osobně si myslím, že by bylo daleko zajímavější, kdyby se ty děti vraždily ještě v tom supermarketu navzájem. Nebo kdyby se tam dostali lidi napadeni virem a ti by se je snažili zabít. Prostě mega akce v supermarketu, jak by se mohl i blbý vozík hodit, házeli by po sobě bonbonama, jej, úplně to vidím. Narozdíl od verze E. Laubourne ta moje by byla vtipná, akční, napínavá.. :oD

Ale třeba se to ještě vyvrbí, já jen u apokalyptických věcí potřebuju víc krve, víc vražd, víc morbidnosti a zvrhlosti, proto na mě Monument až tolik nezapůsobil.. čekala jsem jednoduše víc.


3 hvězdičky !!!!








3 komentáře:

  1. Na tuhle knihu už se chystám tak hrozně dlouho! Jenže mi do toho vždycky něco vleze - buď ji nemají v knihovně, a když už ji tam mají, tak zrovna nemám na čtení ani pomyšlení. Já ty krváky zase až tak moc nemusím, takže myslím, že by se mi knížka mohla líbit :) Jen doufám, že se autorka nedopustí toho, co už jsem viděla v jiných knihách - tedy že děti se budou chovat všelijak, jen ne jako děti. Když už si autor zvolí hlavní hrdiny v určitém věkovém rozmezí, měl by se podle toho zařídit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já ji dostala k narozeninám, které byly v srpnu a nějak jsem se k tomu nedokázala došťouchnout. Teď mi ale na recenzi přišel druhý díl, takže impulz byl zadán a já se do toho konečně vrhla. Já zase krváky zbožňuji, čím morbidnější - tím lepší... Sama uvidíš, jsem zvědavá i na tvůj názor. :o)

      Vymazat
  2. Já se těším až si knížku přečtu a udělám si na ní svůj názor :)

    OdpovědětVymazat