neděle 21. prosince 2014

Recenze - Nespavost | Příběh stalkera...

Název originálu: Insomnia
Série: The Night Walkers, díl #1

Autor: J. R. JOHANSSON

Počet stran: 352
Nakladatelství: YOLI
Vydání: Listopad, 2014

GoodReads: 3.76 / 1,355 ratings
 •••••••••

Umírá. Vyčerpáním. Jeho mozek se nevypíná. Místo aby si užíval spánku jako každý normální teenager, brodí se v říších snů od lidí, jež viděl naposledy před ulehnutím do postele. 

A pak ji potká. Tu, v jejichž snech dokáže sám usnout. Svou záchranu. Parker se tudíž rozhodne, že Miiny oči musí být to poslední, co každý večer uvidí. 

Příběh "stalkera" začíná.

Přestával jsem se kontrolovat. Celý týden jako kdybych nedokázal myslet na nic jiného než na to, až ji zase uvidím. V hodinách jsem se nedokázal soustředit. Naučil jsem se její rozvrh nazpaměť, ale musel jsem nosit pomačkaný papír v kapse, abych se cítil jistý. Na ničem mi nezáleželo, pokud jsem nenašel způsob, jak se s ní vidět.


Je Parker blázen? Nebo není? Sám neví. Jeho Nespavost se nedá nazvat nemocí. Svěřit se někomu by znamenalo zelený lístek do ústavu pro duševně choré. Zbývalo mu se smířit se svým pomaloučkým umíráním. A pak přišla naděje, tak se jí chytnul. Upnul se na ni. Závisel na ní. Pochopitelné. Jenže pro čtenáře to znamená, že bude dvě stě stran číst o tom, jak je úžasná Mia s úžasnýma očima vystrašená ze sledování hlavním hrdinou. 

Pokud onen stalkerský detail přijmete, překousnete nebo jej odsunete do pozadí, může vám kniha J. R. Johanssonové nabídnout příběh napnutý jak dědovy kšandy plný očekávaných i neočekávaných zvratů kombinovaný s docela obyčejným školním prostředím. 

••••

Fanoušci fotbalu budou určitě potěšeni. Parker je typický nejvíc nejlepší hráč týmu a Mia zase holka, co přehraje kdejakého frajírka. Jestli vás baví číst o propocených trénincích a radách "jak dát gól snadno a rychle", užijete si. Kopaná je totiž druhým ústředním motivem Nespavosti.



Hlavní zápletka se rozvíjí postupně. Zpočátku možná není jasné, proč James Dashner (autor skvělé série Labyrint) tuhle knihu doporučuje, ale postupně vám to musí dojít. Nádech tajemna je cítit na každé straně a akce se skrývá mezi řádky jako červík v jablíčku. Rychlé překvapení, vyšokování .. a pak je to stejně rychle pryč. Ale drtivý pocit zůstává.

Kdo je skutečný "pan nebezpečný"? Hádejte. 
Jsem si celkem jistá, že 80% z vás to netrefí, dokud nebude pozdě. #muhehe

Ten druhý znovu udeřil Miinou hlavou o skříňku a zavrčel: "Buď mě políbíš, nebo ti pak udělám něco takového, že si budeš přát, abys mi tu pusu dala."

Nespavost je klasicky neobyčejná young adultka s perfektním nápadem (ty sny jsou fakt promakané). Bohužel totálně zabitým postavami. Tak nezajímavé, že ani kdyby jim narostly čtyři ruce, nestanou se pro mě miláčky číslo jedna. 
 

Ale čtení plyne jako po másle, jou jou. 
A k tomu ten fajnový Yoli formát, no ... akorát do postýlky do doby, kdy se vaše očka jednoduše nebudou chtít zavřít.

Můj osobní verdikt?
Nemám ráda stalkery.
Nemám ráda fotbal.
A přestože vidím potenciál zabodovat u hromady holek i kluků, mně to jednoduše nesedlo.
Je mi líto. 




 Mockrát děkuji YOLI za poskytnutí recenzního výtisku!
Titul si můžete objednat ZDE






5 komentářů:

  1. Skvělá recenze :) Nespavost mi včera přišla, brzy se do ní pustím, tak doufám, že mě úplně nezklame :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, díky. :3
      Snad se ti bude líbit, pak řekni. :))

      Vymazat
  2. Je škoda, že ti kniha nesedla. Já si na ni netroufám, protože můžu dopředu říct, že by mě nejspíš nezaujala.. :) Dobrá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono jádro má tahle kniha dobrá, myšlenky a zvraty a tyhlety věci jsou opravdu promyšlené na jedničku. Ale ty postavy... Pche. Už jsi někdy hlavního hrdinu chtěla klepnout pánví tak, že by se neprobral? :D Já jo... a tady abnormálně..

      Vymazat
  3. Super recenzia :) Škoda tých postáv, ja som na ne zaťažená a ak nie sú prepracované, často krát mi pokazia zážitok z čítania :)

    OdpovědětVymazat