sobota 3. ledna 2015

Recenze - Ever After High: Pohádková kniha legend

Název originálu: The Storybook of Legends
Série: Ever After High

Autor: SHANNON HALE

Počet stran: 256
Nakladatelství: CooBoo
Vydání: Říjen, 2014

GoodReads: 4.04 / 4,383 ratings

Za devatero horami a devatero řekami (poblíž vesnice Zvonec-Konec) stojí škola. Docela obyčejná. Řediteluje tam Milton Grimm, baba Jaga je studijní poradce stejně jako Bílá královna z Říše divů a studenti jsou budoucí generací Sněhurek, Popelek, žabích ale i "obyčejných" princů a kloboučníků. Svůj osud zpečetí v Den odkazu podpisem do Pohádkové knihy legend a pak můžou kráčet ve šlépějích rodičů. 

Ale Raven Queen se svým příběhem spokojena není. Na ni Šťastně až na věky nečeká. A to jen proto, že její matka je tak trochu Zlá královna.

"Raven, jsi to ty? Jsi tak ... krásná!" zasmála se Zlá královna.
"Skutečně začínáš dohánět toho spratka se světlou pletí a krvavými rty."

Mít za mamču Zlou královnu asi nebude žádný med. Obzvlášť pro někoho, kdo rád koná dobré skutky, a je miloučký jako Pusheen. Hodná Raven Queen je asi chyba v systému. Bohužel pro ni, bude se muset smířit s faktem, že jednoho dne otráví Sněhurku a bude zlá až do morku kostí. Muhehe. Jestli to se tak nestane, udělá PUF ona i všechny postavy z jejího příběhu.




Námět knihy samotné není nijak složitý. Vhodný do nějaké disneyovské telenovely. O zloduchovi, co nechce být zloduchem. Jako Raubíř Ralf (například). Nejedná se o nic složitého, a přesto je Ever After High doslova pohádková bomba! 

"Všem je vám určen velký osud. Nic takového jako malá pohádka nebo lepší příběh neexistuje."

Autorka, Shannon Hale, celou říši bytostí pojala s ladností a vtipem, nad kterým se zasměje malý i velký. Já třeba se smíchovým rohlíkem na tváři trávila celé odpoledne. Přeci jen musíte uznat, že ZrcadloPhony, ze kterých se řine hudba velmi známé skupiny One Reflection, jsou neuvěřitelně cool. Nebo chajda baby Jagy, kterou musíte chytnout, jestli chcete dovnitř...

Dokonce se i něco přiučíte. Velmi frekventovaná slova - krutibrko, čajokrásné a strašvak. A pokud jim nerozumíte, budete se cítit jako důchodci v autobuse přeplněném školáků. Fakt hrůza. Co ale říkáte na manikletbu a pedikletbu? 


Šálené!

Další totálně crazy věcí v této knize jsou jména.
Není trochu morbidní, že se Sněhurčina dcera jmenuje Apple White? Syn Žabího prince Hopper Kvákington dopadl trochu líp. A dračice Nikdyvíc asi hrneček s rozepsaným původem svého jména snadno nesežene.

Jen se z generace na generaci rozšířily jisté zlozvyky.
Ashlynn Ella stále mluví se zvířátky a má tendenci ztrácet boty. Dcera Šípkové Růženky usne úplně všude (a prý i slintá). A Maddie (za taťku má Kloboučníka z Říše divů) dokáže i nemožné, dokud neví, že to je vlastně nemožné - například papat šutry. A známou dvojici vandalů zná snad každý..


"Pane a slečno Crumbovi, obecně platí, že když má něco dveře nebo stěnu nebo okna, jeto stavba, nikoli svačina."

Natrefíte i na Vypravěče. Celé je to jeho příběh, takže si ho kecá v ich-formě. Občas se ale podřekne, občas nasměruje hrdiny správným směrem. Má to hošík složité.

Pohádková kniha legend nabízí něco, co žádná jiná nemá. S úctyhodnou atmosférou nás provází osudem jednotlivých postav. Z 2D formátu je probouzí do 3D. Začnete je vnímat jinak. Protože i u nich funguje všechno jako u nás. U obědu ve škole sedí ve skupinkách - šlechta, spodina, šťastný konec, nešťastný konec. Najednou vám začnou být sympatičtejší ... a třeba vám dojde, že ta strana zloduchů je vlastně prima! Třeba jim začnete fandit. ANO... Autorka svým způsobem podporuje zloduchy (vsadím boty, že má ráda Lorda Voldemorta) a šikovně ukazuje, že to, co se tváří jako dobré, se tak opravdu jen tváří.  
 



Grafické zpracování knihy je perfektní! A obálka je originál od Mattela!  
(Takže můžete počítat s barbínkovským trhákem do let budoucích.)

Moc a moc mě to bavilo číst. (I když mi je sedmnáct a půl.)
Všichni, co byli ochotni mě vnímat, byli zaspamováni úryvkama.
Všechny nutím, aby si to přečetli! A jsem nekompromisní.

Tohle se fakt povedlo. 
Perfektně ČAJOKRÁSNÉ!








9 komentářů:

  1. Ta jména mě odrovnala :'DD Už jsem o knížce dost slyšela, tak jsem zvědavá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíš to přečíst, i kdyby to byla poslední věc, kterou v životě uděláš!
      (Tak se to prý říká.) :D :D

      Vymazat
  2. No... možno si ma presvedčila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možno? Možno nestrpím..
      Jestli jsem tě nepřesvědčila ÚPLNĚ ... budu do tebe šít tak dlouho, dokud se nerozhodneš, že Ever After High přečteš! A já ti pak dám konečně pokoj...

      Vymazat
  3. Tak co? Přečteš si i pokračování? Podle mě to stojí za to, i se kouknout na seriál. EAH mě baví, někdy až moc si říkám. XD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si piš!

      O seriálu nic nevím, ale když si EAH vzal pod křídla Mattel, mohlo mě napadnou, že to pojmou ve velkém. Btw... ty panenky -- dokopu mladší sestru k jejich koupit, abych se jimi mohla potají kochat. Muhehe.

      No, mě to též baví. Moc a moc. Momentálně si připadám, jako bych od tebe chytla nějakou infekční nemoc, kterou se s radostí chhystám šířit dál. :D

      Vymazat
    2. Bezvadné přirovnání s tou nemocí. XD Já o ty panenky moc nestojím, i když nevypadají špatně.
      Jo, jo, je k tomu i seriál na youtube nebo na www.everafterhigh.com, na ofik webu je dokonce i v češtině. Hodně epizod je jen taková vata, ale je tam pár zajímavých. Hlavně ty speciály jako Legacy day, True hearts day a Thronecoming hodně zahýbají s dějem.

      Vymazat
    3. ... tak teď už si připadám úchylně závislá.
      Nevím, jestli tě mám milovat nebo nenávidět. :D

      Vymazat
    4. Nápověda: Milovat, stoprocentně a bezvýhradně milovat.
      Aneb jak říká klasik ve filmu Zachraňte Willyho: "Pusu, pusu. Dej mi pusu. Mám tě rád." XD
      Klid, kámo, když budeš plná pocitů a budou muset ven, tak mi dej kdykoliv vědět. Jsem tu pro tebe a tvé fandící já. :)

      Vymazat