sobota 28. února 2015

Co kdyby? | Vědecké odpovědi na absurdní otázky

Název originálu: What If?

Autor: RANDALL MUNROE

Počet stran: 5*100-200+10-1

Nakladatelství: Práh

Vydání: 2014

GoodReads: 4.14 / 5* z 16,517 hodnocení 


Člověk je bytost extrémně zvídavá. No co ... je to dobře. Například mě zvědavost popohání k častému otevírání ledničky, ke čtení knih i blogů, k objevování nových věcí. Ptávám se na otázky, dostávám odpovědi. Většinou. Když jsem byla špunt (jakože teď patřím k obrům), bavilo mě klást absolutně nesmyslné otázky, na které mi velcí dospěláci nebyli schopni odpovědět. S dětským obdobím "A proooč..?" má snad každý své zkušenosti. Ale věřte mi, otázky typu "Co kdyby..?" patří do úplně jiného levelu.


Dotazy, které obyčejní občané vnímají jako magořinu prvního stupně, on bere naprosto seriózně a stejně vážným způsobem odpovídá. Vytváří tedy něco naprosto geniálního. Jeho jméno je RANDALL MUNROE, znáte ho? A nechť vyčelí betonovou zeď ten, kdo o něm slyší prvně. Protože...

Prostor pro reklamu:
Randall Munroe je autorem světoznámého webového komiksu xkcd.com.
Rozblikly se žárovečky pochopení?

xkcd.com - Randall naráží na velmi aktuální témata!

Jeho obrázky pojednávají o vědě, technice, jazycích ale i lásce. A stejně tak se oblibě těší i Randallovy výzkumem podložené odpovědi na prapodivné otázky čtenářů. 

Kniha Co kdyby..? je tedy souborem geniálních magořin, v nichž vám autor dokáže, že věda může být opravdu zábava.




 "Jste-li jako já, nejspíš jste si po prvním přečtení naší otázky představili, jak puk projde brankářovým tělem a zanechá v sobě díru ve tvaru puku, jak tomu bývá v kreslených groteskách. To proto, že máme jen velmi chatrné povědomí o tom, jak různé materiály reagují při vysokých rychlostech."

Abych pravdu řekla ... nejvíc mě baví ty fyzikou prolezlé mnohastránkové odpovědi.


Baštím autorův humor. A přestože jsem si slíbila, že mi jednotlivé otázky budou složit jako večerníček před spaním... Vydržela mi kniha jen dva dny. Některé pasáže jsou tak crazy, že je rozesílám ve velkém. Bohužel ... jen málo lidí chápe mé nadšení! *mráčik*


Ano, tohle jsme zažili všichni. -_-



"Snažit se kritizovat vědecké postupy z Malého prince nemá v tomto případě cenu, protože 1) to není příběh o asteroidech a 2) kniha začíná podobenstvím o tom, jak jsou dospělí hloupí, když vždycky všechno berou doslova."

Takže...

pokud máte rádi vědu a dokonce i pokud ji rádi nemáte, můžete se těšit na spoustu chytrých věcí, které stoprocentně použijete v praktickém životě.
:))

 Proč si knihu koupit? Klidně ve větším množství...
"Jestli máte sílu v rukách, dokážete touhle knihou hodit do vzdálenosti zhruba 15 metrů. S trochou tréninku byste mohli každých 800 milisekund hodit jeden výtisk, takže kdyby se na vás řítila banda útočníků, máte asi tři nebo čtyři šance sejmout je, než se k vám dostanou. Kdyby na vás ale místo lidí útočil třeba kojot, který běhá mnohem rychleji, máte jenom jeden pokus. Miřte dobře."

8 komentářů:

  1. Och, takéto knihy mám rada... Odpovedajú presne na tie otázky, ktoré ma vždy trápili :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tahle kniha vypadá úžasně. Vážně.
    Jsem taky zvídavý tvor, třebaže jsem se neptala, ale jako malá pořád četla encyklopedie. U něčeho mi to zůstalo dodnes. :D

    OdpovědětVymazat
  3. S touhle knížkou jsme na sebe taky včera pomrkávaly v knihkupectví. Zatím to byl jen malý flirtík, ale jednou si spolu rande určitě dáme!

    OdpovědětVymazat
  4. Knížka vypadá geniálně :D Určitě se na ni mrknu v knihkupectví.Díky za tip ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Jé, ono to vyšlo v češtině? Tak to mám velkou radost! Aspoň to nemusím louskat v angličtině! :D Vypadá to moc dobře. Z tvých ukázek mě pobavilo hlavně to s Malým princem. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle teda vypadá dost šíleně :D Budu si ji muset sehnat! :D

    OdpovědětVymazat
  7. Tak toto je úžasná kniha. Okamžite zháňam! :D Nasmiala som sa pri tom a to som videla len ukážky! :D Trochu mimo článku: U mňa na blogu práve prebieha knižná foto súťaž. Ak chceš vytvoriť niečo kreatívne a trochu sa pobaviť, možno vyhrať nejakú peknú knižnú cenu a zviditeľniť svoj blog, mohlo by ťa to celkom zaujať :) Nechám ti odkaz. Budem rada, keď sa zapojíš- http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/2015/02/blogova-oslava-knizna-fotosutaz-o-knihy.html

    OdpovědětVymazat
  8. Preboha to čo sú za otázky :D jednu podobnú knihu som držala v ruke, no boli tam oveľa zaujímavejšie otázky. Teda aspoň pre mňa. Ale takéto knihy beriem ako tie, ktoré v kníhkupectve vyberiem z poličky, prelistujem a odložím. The end :D

    OdpovědětVymazat