neděle 9. listopadu 2014

Spáleniště: Zkouška / Labyrint byl jen slabý odvar!

Název originálu: The Scorch Trials
Série: Labyrint - díl #2

Autor: JAMES DASHNER

Počet stran: 344
Nakladatelství: YOLI
Vydání: PROSINEC, 2014

GoodReads: 3.98 / 164,365 ratings

••••••••

Placeři, ukolébáni pocitem bezpečí, se konečně mohou ponořit do plnohodnotného spánku v teplých peřinách. Už nejsou v Labyrintu. Žádní rmutové. Žádný boj o život. Vrátí se domů a všechno bude dobré.

Pche. Oni si opravdu mysleli, že nalezení východu z bludiště je všechno? Jak naivní. Pořadatelé se smějí pod vousy, pravá zábava teprve přijde.

„To všechno byla součást testování, chápete? První fáze, abych byl přesný. A pořád se nám nebezpečně nedostává toho, co potřebujeme. Proto jsme museli zvýšit nároky a teď nastal čas na druhou fázi. Nastal čas, aby začalo jít do tuhého.“

 • Le Book Trailer •



Pamatujete si pocit po dočtení Labyrintu? Vyšokovaní až na Mars? Pan autor, James Dashner, s tímto nervy drásajícím působením na obyčejnou lidskou bytost pokračuje bez jakýchkoliv přestávek. V praxi to znamená, že už prvních pár stran obsahuje něco, z čeho padá spodní čelist. Zase.

Sluneční erupce zpustošily mnohé části země. Zároveň populaci decimuje nemoc, která se nepodobá žádné, co lidstvo poznalo. Lék je téměř nedosažitelný. Vlády se spojily, aby zachránily svět. Všechno to zní ... děsně hrdinsky. A proto vznikl ZLOSIN, skupina se špičkovou technikou a neomezeným lidským kapitálem, která je - díky svému projektu - velmi blízko zániku zamezit. Jenže já jsem na straně Placerů, obětí výzkumu, a i přesto, že všechny tyhle kecy vypadají rozumně, nevěřím, že ZLOSIN JE DOBRÝ!!!!!

„Pravidla neexistují. Instrukce neexistují.“

Fáze dvě, Spáleniště, není nic míň ani nic víc než vypuštění na povrch, do kruté reality. Hurá na sluníčko.

„Je někdo slepý?“ zeptal se Minho. „Připadá mi, jako bych měl místo očí opečené maršmelouny.“
••••••

Narozdíl od prvního dílu nejsme hozeni do nádrže se studenou a neučíme se v ní plavat. Víme, co se děje, jsme v obraze. Vlastně, myslíme si, že jsme. A i když velký prostor dostaly i vracející se Thomasovy vzpomínky, dělají ve všem snad ještě větší guláš.

••••••

Podstatnou součástí příběhu jsou samozřejmě postavy. Ve Spáleništi je čeká spousta proměnných ušitých přímo na tělo a vězte, že je prozkouší těmi nejhoršími možnými způsoby. Po zkušenosti s tímto autorem by možná nebylo na škodu si jednotlivé charaktery nepouštět příliš k srdci. Kdo ví, kdy někoho sejme obří koule, co?

Dobrá rada přítele byla rozdána, stejně na ni nikdo nedá. Vlastně ani já. Taky mám svého hrdinu. MINHO <3 <3

„Frase,“ odvětil Minho. „Jsem pevnější než hřebík. Dokázal bych tě nakopat do toho tvýho změkčilýho, poníkymilovnýho zadku i s dvojnásobnou bolestí.“
Thomas pokrčil rameny. „Ale já mám vážně rád poníky. V tuhle chvíli bych nějakého samou láskou snědl.“ V žaludku mu hlasitě zakručelo.
„To byl fór?“ zeptal se Minho. „Vážně je to tak, že nudnej grind Thomas udělal fór?“

Možná je to můj osobní pocit, ale Thomas svým chováním hodně připomínal rozklepaný řízek, co jen čeká na obalení a usmažení. Prakticky se schovával v pozadí skupinky. Jakoby chytil poseroutkovu chorobu, ve které měl občasné záblesky hrdinství. 

Jako pod lupou se ukazují jednotlivé vlastnosti přeživších. Ty dobré i ty horší. Dohromady tvoří neuvěřitelnou směsku, až se jeden diví, že jim to vlastně funguje.

A mám dobrou zprávu pro mužskou část čtenářů! 
Od šmoulí situace "spousta kluků, jedna holka" se dostáváme k vyrovnání pomyslných vah! Ale pšt.

••••••

Hlavní dějová linka je opět jedno velké COOO?, takže ani nemá smysl počítat, kolik takových překvapení je skrytých uvnitř. Rozhodně žádný nudafaktor! Tuš, to ani náhodou. Můžete se těšit na mnoho akce (výskyt násilí je tu snad upgradeovaný), dlouhý úmorný pochod, boj s mamčou přírodou a vyjednávání s šílenci!

„Nebo máte z raplů tak nahnáno? Bojíte se, že vás strhneme na zem a sežereme vám oči? Ňam ňam, dobrota. Miluju dobrý oko, když docházejí červi. Chutná jako nedovařený vajíčko.“
Úkol odpovědět na sebe vzal Minho. A skvěle se mu podařilo zamaskovat bolest, která ho sužovala. „Ty přiznáváš, že jsi rapl? Že je z tebe magor?“
„Právě řekl, že má rád chuť očí,“ ozval se Pánvička. „Myslím, že to z něho magora dělá.“

Celá kniha má atmosféru, co drtí. Někdy na omdlení. Někdy na nebezpečně dlouho zatajený dech. Někdy je všechno extrémně nefér. Ale stejně všichni zůstanou věrni až do poslední řádky!

Neuvěřitelné, co James Dashner dokázal.
Buď ujíždí na omamných látkách nebo je génius. Nebo obojí. :))




 Mockrát děkuji YOLI za poskytnutí recenzního ebooku!
Od 8.12.2014 by měl být titul k dispozici ZDE



 

14 komentářů:

  1. Šmoulí situace :D :D Vždycky mi Šmoulové přišli hrozně perverzní :D Kde se asi vzalo tolik dětí, když je tam jen jedna Šmoulinka? :D
    Miluju Minha!!! (film jen moji lásku umocnil ♥ :D) A jestli mi ho klepnou, tak se neznám!!!!
    Já se prostě prosince asi nedožiju :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Perverzní šmoulové? :D :D Ono je i nějaká verze s takovými šmoulíky... Myslím. :D
      Ale ono vypravěč vysvětlil proč jich je tak moc... na jednu holčičku. ;) Musíš na to kouknout!

      O Minhovi můžeme básnit spolu, ale je můj. A ... o jeho osudu ti řeknu NIC.
      Ale dožiješ... to se nebojím. :))

      Vymazat
  2. Spáleniště :D Z toho názvu se mi úplně klepou kolena, jak je děsivej. Jinak se na pokračování mé oblíbené knihy moc těším. I když mě tento svět láká méně, než samotný labyrint. Pěkná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ej. Ej. Jestli ti název přijde děsivý .. pche.. počkej na ty KOULE!!! :D :D Já se děsně smála, ale byla to hustokrutopřísná scéna! :))

      Labyrint je možná na prostředí víc cool, ale toto je zas víc zabijácké, záleží, co preferuješ. :)

      Vymazat
    2. Dobře, budu si to pamatovat :D Uvidíme, třeba mě tohle bude bavit mnohem víc!

      Vymazat
  3. Haha jsem se u téhle recenze vážně pobavila :D To jsem teda zvědavá, Labyrint se mi líbil, ale žádný wow efekt ani padání na zadek se mi nepřihodilo, nicméně další díly jsou nutnost! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi si divná. :P :D Ale ne, chápu, že možná trošičku přeháním. Jen trošičku!
      Labyrint je super, toto je super, všechno je super. :))

      A moc díky za chválu, taje mi srdíčko! :D

      Vymazat
  4. Já teď čtu Labyrint - jsem tak nějak v půlce a musím říct, že je to nezvyk prvně vidět film a teď teprve číst knížku - měla jsem to udělat naopak.. Takže u dalšího dílu to napravím a jako vždy dodržím první kniha, pak film :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna u Labyrintu to je obrovska chyba, protoze ve filmu jsou spoilery jak z 2 dilu knihy, tak lehounce i ze 3 :X

      Vymazat
    2. V tomto případě má Kerris pravdu ... fat je to škoda.
      Přijdeš tak o všechna překvápka, která jsou v knize popsaná líp a víc "what what" :))

      Vymazat
  5. Já si to chci taky přečíst! Sakra, já tě nemám ráda, proč to můžeš mít tak brzo a já ne :( :D Ale už se taky těším, až si to přečtu, doufám, že se mi to taky bude tak líbit :D Super recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. *ďábelský 'heč-heč' smích*
      Však se dočkáš .. a pak mi musíš říct, jak se ti to líbilo!

      A děkujínkuju. ^^

      Vymazat
  6. Anonymní2/11/2015

    Ahojky, pěkně napsaná recenze. Můžu se zeptat co udělala Teresa, že ji každý začal nenávidět? děkuju.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji.
      Proč ji všichni začali nenávidět? Hmm.. však to znáš.. Zrada na zradě, tajné pikle, zvláštní úmysly, tajemství.. :)

      Vymazat